چين کشوري در آسياي شرقي است که از لحاظ تجاري و روابط بازرگاني از موقعيتي بسيار خوب برخوردار است.تجارت با چين يکي از مواردي است که امروزه توسط بسياري از کشورها آن را دنبال ميکنند.
پکن پايتخت چين است و چين از لحاظ وسعت، دومين کشور بزرگ دنيا محسوب ميشود.
چين اصلاحات زيادي در زمينه اقتصاد انجام داده است.
چين از لحاظ اقتصادي از اهميت بسياري برخوردار بوده و در حال حاضر بزرگترين صادر کننده و وارد کننده بزرگ کالا است.
امروزه در حدود 170کشور دنيا در زمينه تجارت با چين فعاليت ميکنند. چين در حال حاضر در 162 کشور سفارتخانه دارد.
برخي کشورها روابط تجاري با اين کشور ندارند. چين در سال 1971 کرسي دائم در سازمان ملل را در اختيار گرفت.
اين کشور خود را مدافع کشورهاي در حال توسعه دانسته و به همراه برزيل، روسيه، هند و آفريقاي جنوبي از اعضاي بريکس و اقتصادهاي مهم دنيا است.
سياست خارجي چين ايجاد روابط ديپلماتيک با کشورهايي که ايدئولوژي متفاوت را تشويق ميکند.
اين سياست موجب شد تا چين از دولتهايي که از نظر دولتهاي غربي خطرناک محسوب ميشوند مثل کره شمالي و ايران حمايت کند. تجارت چين بويژه با روسيه بسيار نزديک است و از لحاظ اقتصادي اهميت زيادي دارد.
چين در سال 2013 عنوان دومين اقتصاد دنيا را به خود اختصاص داد. ايالات متحده آمريکا مقام اول اقتصادي دنيا را دارد.
توليد ناخالص داخلي چين در حدود 9.496تريليون دلار است.
اين کشور در ابتدا اقتصاد دستوري داشت که به سبک شوروي آن را اجرا ميکرد. پ
س از مائو و روي کار آمدن رهبران جديد اين کشور، اصلاحات اقتصادي در چين آغاز شد و تجارت چين به سوي نظام بازار سوق داده شد.
کشورهايي که در زمينه تجارت با اين کشور فعاليت ميکنند و جزو صادرکنندهگان کالا به کشور چين هستند.
اما چينيها اجناس را در حجم کم ميخرند. اين کشورها تنها در صورتي که مطمئن باشند که کالاهاي آنها به فروش ميرسد براي مراسمهاي خاص اقدام به خريد کالا از چين ميکنند.
فرهنگ چين بر اين استوار است که در لحظه آخر اقدام به خريد ميکنند.
بيشتر اين افراد در فروشگاهها تصميم ميگيرند که چه برندي را انتخاب کنند.
افراد ديگري در هستند که ميدانند چه کالايي را نياز دارند. ب
نابراين روشي مناسب براي ترغيب در زمينه استفاده از روشهاي بازاريابي در فروشگاهها وجود دارد که به کارگيري چاشني فروش و سرمايهگذاري روي فروشنده است و ميتواند مردم را در اين زمينه تحت تاثير قرار دهد.
چينيها برندهاي داخلي را ترجيح ميدهند و به کالاهاي ساخت کشور خود اعتقاد بيشتري دارند.
بنابراين کساني که به دنبال تجارت با اين کشور هستند بايد آگاه باشند که چينيها کالاهاي داخلي خود را کيفيت بالايي داشته باشند، بهتر از کالاهاي کشورهاي ديگر خريداري کرده و استفاده ميکنند.
چينيها به حفظ وجهه اجتماعي خود بسيار علاقه دارند بنابراين کالاهايي را خريد ميکنند که وجهه اجتماعي آنها را تقويت کند.
براي مثال در مهماني و مراسمهاي خود تلاش ميکنند از برندهاي مرغوب استفاده کنند.
از طريق تلويزيون و رومهها صورت ميگيرد. بنابراين کساني که به دنبال تجارت با چين و شناخت کالاهاي چيني هستند ميتوانند از طريق ابزار تبليغاتي اين کشور اقدام به شناخت کالاهاي چيني کنند. بسياري از کشورها هستند که در اين زمينه موفق نشدهاند زيرا مصرف کنندگان چيني را به خوبي نشناخته و يا فکر ميکنند که آنها شبيه هم فکر ميکنند.
چين کشوري چند نژادي و چند فرهنگي است که از لحاظ جغرافيايي وسعت بسيار دارد.
بنابراين نوعي از رفتارهاي مصرفي در آنها ديده ميشود که سبب ميشود به بخشهاي مختلف تقسيم شوند و در مورد هر منطقه نظر دهند.
ايران سالهاست که در زمينه واردات کالا به چين فعاليت ميکند.
چين را شايد بتوان بدهکارترين کشور به ايران ناميد.
چين يکي از بزرگترين کشورهاي بدهکار نفتي به ايران است که در حدود بيش از 22ميليارد دلار بدهي به اين کشور دارد. چين در طول سالهايي که با اين کشور ارتباط داشته است تلاش کرده تا با صادرات کالا بدهيهاي خود در اين زمينه را تسويه کند.
ايران براي دستيابي به پشتيباني سياسي کشورهاي شرقي تجارت با چين را افزايش داد.
به اين منظور همکاري تجاري با چين افزايش يافت و درآمد به دست آمده از آن صرف خريد کالا از چين شد.
اکنون تجارت با اين کشور از اهميت زيادي برخوردار است و اين کشور آمادگي براي سرمايهگذاري در بخشهاي مختلف را دارد.
چين در سالهاي اخير در زمينه تجاري، با همکاري روسيه، تلاش بسياري را براي کنار زدن آمريکا انجام داد. همکاريهاي ايران در زمينه تجارت با اين کشور در سالهاي اخير، هر روز رو به افزايش است.
در حال حاضر استان ويگانگ چين با جمعيتي در حدود 73ميليون نفر رتبه نهم را در اقتصاد چين دارد و در تجارت با چين، در بسياري از زمينهها مثل قطار تندرو و کشاورزي با ايران همکاري ميکند.
درباره این سایت